Laptele si derivatele din lapte

Imagine preview
(7/10 din 1 vot)

Acest referat descrie Laptele si derivatele din lapte.
Mai jos poate fi vizualizat un extras din document (aprox. 2 pagini).

Arhiva contine 1 fisier docx de 7 pagini .

Iti recomandam sa te uiti bine pe extras si pe imaginile oferite iar daca este ceea ce-ti trebuie pentru documentarea ta, il poti descarca. Ai nevoie de doar 3 puncte.

Domeniu: Industria Alimentara

Extras din document

Laptele este un lichid nutrient produs de glandele mamare ale mamiferelor femele. Este sursa principală de nutriție a nou-născuților, înainte de a fi capabili să digere și alte mâncăruri. Poate însemna și sucul alb al nucilor de cocos.

Compoziția laptelui variază mult între diverse mamifere. Laptele uman, de exemplu, conține multă lactoză, principalul zahar al lui . Spre deosebire de acesta, laptele de vacă conține mai puțin zahăr și mai multă grăsime. Laptele de vacă este compus din 3,5% grăsime, 9% solide din lapte și 87,5% apă. Proteina principală (80%) este cazeina. Laptele anumitor mamifere, printre care vaci, oi, capre, bivoli și iaci, este colectat pentru a fi consumat de oameni, fie direct, de obicei după pasteurizare, fie procesat în produse lactate precum smântână, unt, iaurt, înghețată sau brânză.

Dacă laptele neprocesat este lăsat pentru o perioadă, devine acru. Este rezultatul fermentării bacteriilor acidului lactic, care transformă zahărul din lapte în acid lactic. Acest proces de fermentare este folosit în producerea anumitor produse lactate.

Laptele pasteurizat se va înăcri dacă nu este ținut în frigider și este recomandat a fi ținut între 1° și 5° Celsius. Înăcrirea laptelui poate fi oprită prin tratarea la temperaturi foarte ridicate (tratament UHT), astfel, laptele putând fi păstrat în cutii pentru mai multe luni fără a se înăcri. Laptele este una dintre sursele de calciu din organism .

Conform studiilor, laptele contine noua nutrienti esentiali de pe urma carora sanatatea oamenilor are de castigat:

- Calciu: contribuie la dezvoltarea oaselor, dintilor si la mentinerea in limite normale a valorilor densitatii osoase;

- Proteine: reprezinta o sursa de energie si ajuta la repararea tesutului muscular;

- Potasiu: pastreaza tensiunea arteriale in limitele normale;

- Fosfor: ajuta la intarirea oaselor si la generarea energiei;

- Vitamina D: favorizeaza mentinerea sanatatii oaselor;

- Vitamina B12: cu rol important in formarea globulelor rosii si mentinerea sanatatii tesutului nervos;

- Vitmania A: sustine sistemul imunitar, sanatatea ochilor si a pielii;

- Riboflavine: transforma alimentele in energie;

- Niacina: metabolizeaza zaharurile in acizi grasi.

Cu alte cuvinte, laptele este foarte important in nutritie si nu este nevoie sa fie consumat in cantitate foarte mare pentru a profita de beneficiile sale. De fapt un pahar de lapte ofera la fel de multa vitamina D ca si 100 grame de somon, la fel de mult calciu ca si 200 grame de broccoli, la fel de mult potasiu ca si o banana mica, la fel de multa vitamina A ca si un morcov si la fel de mult fosfor ca si 200 grame de fasole gatita.

Toti acesti nutrienti contribuie la starea generala de sanatate si pot juca un rol important in curele de slabire. Desi exista anumite controverse in ce priveste influenta laptelui asupra scaderii ponderale, sunt studii care arata ca daca tinerii adulti consuma lapte dupa un antrenament sportiv pierd mai multa grasime ponderala decat cei care consuma alte lichide cu aceeasi energie si aceiasi macronutrienti. Consumul de lactate degresate ajuta la scaderea ponderala si la asimilarea unor cantitati de calciu necesare organismului. Exista un consens general care arata ca aportul crescut de calciu, mai ales din surse sarace in grasimi, ajuta la prevenirea depunerii grasimilor si determina o crestere a metabolismului.

Calciul a fost asociat si cu obtinerea altor beneficii:

- Cresterea nivelului de lipoproteine cu densitate crescuta (HDL-colesterol) - bune pentru inima;

- Imbunatatirea calciului scheletal, atat in timpul cresterii cat si la femei dupa menopauza;

- Reducerea recurentei litiazei renale;

- Imbunatatirea simptomelor sindromului premenstrua.

S-a estimat ca un adult, in timpul Epocii de piatra, ingera intre 2000 si 3000 de mg de calciu pe zi, de 3 pana la 5 ori mai mult decat un adult din zilele noastre. Un studiu a aratat ca persoanele care au consumat 1200 de mg de calciu pe zi, alaturi de o dieta cu putine calorii, au slabit mai mult decat cei care au consumat mai putin calciu. Desigur, exista persoane, cum sunt pacientii care au suferit operatii pentru a pierde in greutate, care necesita pana la 2500 mg de caciu pe zi.

Mai jos este prezentat un tabel cu necesarul de calciu pe zi in functie de varsta:

Varsta (ani) Calciu (mg/zi) Portii pe zi

1-3 500 3

4-8 800 3

9-18 1300 4

19-50 1000 3

51+ 1200 4

Caloriile laptelui

Exista atatea sortimente de lapte pe piata, incat pana si alegerea acestui aliment simplu poate deveni dificila. Daca mergi pe varianta clasica si cea mai cautata, alegi laptele de vaca semi-degresat. Nu sunt de lepadat, insa, nici sortimentele provenite de la capra sau bivolita, adevarate delicii si surse de sanatate. Iar pentru cei cu intoleranta la lactoza , au aparut pe piata destule variante de lapte facut din boabe si nuci precum soia, orez sau chiar si migdale. Fiecare sortiment are profilul lui nutritional si un aport caloric diferit.

Fisiere in arhiva (1):

  • Laptele si derivatele din lapte.docx

Bibliografie

1. http://www.sfatulmedicului.ro/Alimentatia-sanatoasa/beneficiile-laptelui_8712
2. https://ro.wikipedia.org/wiki/Lapte
3. https://ro.wikipedia.org/wiki/Brânză
4. https://ro.wikipedia.org/wiki/Lapte_b%C4%83tut
5. https://ro.wikipedia.org/wiki/Lapte_acru
6. https://ro.wikipedia.org/wiki/Iaurt